Posílám ti malý kousek lásky a dobra. Plamínek světla plný laskavosti. Tištěný sešit LÁSKAVNÍČEK.
►►► Více najdeš zde ◀︎◀︎◀︎
Téma, kterému se nedá v našem seriálu o začátcích podnikání vyhnout. Stačili jsme probrat strach (1.díl), úvahy nad tím, s čím začít podnikat (2.díl) a také jsme udělali sondu do duše a do vědomí vlastní hodnoty (3.díl). Jeden by ani neřekl, že to vše může být na začátku podnikání důležité a k řešení :-) Dneska se zaměříme více prakticky, ale cestě do duše se opět nevyhneme.
Pokud to se spuštěním podnikání myslíte vážně, tak se dříve nebo později ocitnete v bodě, že rozjezd něco stojí. A jak k tomu přistoupit? Kde vzít finance? A kolik vlastně? Neexistuje černobílá odpověď ani nějaké univerzální číslo, to bohužel nečekejte. Pokud budete rozjíždět kamenný obchod, výrobu, kavárnu nebo třeba půjčovnu, budou vaše vstupní čísla úplně jiná, než když chcete začít prodávat své hand made výrobky přes inzertní portál nebo rozjet e-shop. První varianta vás bude stát nejen daleko více financí a pokud nemáte velké úspory, tak také zadlužení, ale i finanční analýzu, vypracování podrobného podnikatelského plánu a nebo třeba nábor zaměstnanců. Velké sousto, které jsem nikdy neochutnala. Proto se ve svém článku zaměřím na klidnější cestu a tím je rozjezd on-line podnikání, tedy podnikání přes internet.
Internet je na jednu stranu magický prostor. Během minuty vás teleportuje kamkoliv na světě. A s vámi vaše know-how, výrobky, služby, všechno, co chcete nabídnout. Pokud odhlédnu od věcí jako je technické nadání nebo jazyková vybavenost, vy a váš byznys můžete být kdekoliv na světě. A to doslova. Je to jako kouzelná země nezemě, kde každý může prodat, co chce každému. Na druhou stranu víme, že prorazit a prosadit se v tomto „magic worldu“ je dřina a poznání určitých postupů.
Přesto je to podle mého názoru stále nejschůdnější způsob podnikání, který znám. Např. maminkám umožňuje pracovat, rozjet si podnikání a vydělat si nějaké peníze i při péči o děti a z pohodlí domova. A začít se dá se skutečně malým finančním obnosem. Připravila jsem pro vás jednoduchý přehled, co vás bude stát rozjezd nejčastějších způsobů podnikání on-line. Více postupů, čísel nebo nástrojů najdete v e-booku a nebo si můžete vzít k ruce obdivuhodného pomocníka. Čísla berte samozřejmě jako orientační, některá jsou velmi obecná a spíše postavená na doporučeních.
Vlastní prodejní prostor – může to být e-shop platforma, inzertní server (např. Fler), sociální sítě a jejich obchody – náklady se liší od vybraného řešení a začínají na částce od 3 tisíc za rok. Můžete si však udělat i vlastní malý e-shop zcela zdarma (platforma WordPress).
Materiál – bez něj to fakt nepůjde, výrobky musíte z něčeho vyrobit. Na jednu stranu můžete být svou představou tlačeni do velké nabídky a portfólia výrobků, což ale samozřejmě zvyšuje vstupní náklady na materiál. Na druhou stranu můžete zvolit menší nabídku, ale výrobu do zásob, tedy od každého druhu mít pár kousků na skladě. Pro začátek můžete zkusit vyrobit pár pěkných kousků a dál je vyrábět až na zakázku a podle objednávek. Zákazník si sice musí chvíli počkat a vy jste tlačeni závazkem bez ohledu na osobní situaci (nemoc apod.), na druhou stranu utrácíte peníze cíleně a nezadlužujete se. Vyčíslit zde konkrétní částku nelze, záleží na zvolené strategii, konkrétním výrobku (jiné náklady bude mít kůže na kabelku a jiné příze na pleteného medvídka). Každopádně s nějakou tou tisícovkou počítejte, základní nabídku musíte vyrobit a nafotit, jinak byste neměli co prodávat.
Reklama – pokud se rozhodnete prodávat přes inzertní server, bude nejspíše nutnost zaplatit si zvýhodněné pozice, abyste se v moři konkurence zviditelnili a vytvořili si vlastní okruh fanoušků. Částky začínají na stokorunách.
Veletrhy – to je jedna z možností na zvážení. Můžete získat nové kontakty, dostat své výrobky mnohem rychleji k té pravé cílové skupině. Nese to s sebou samozřejmě nárazové jednorázové náklady na pronájem prodejního místa nebo dopravu.
Čas – nepočítejte ho :-) U žádné varianty. Na začátku, speciálně první rok investujete víc, mnohem víc a ještě víc než vyděláte a bude vás to stát hodně úsilí. Ale to k tomu prostě patří a bez časové investice se nikam nepohnete. Na druhou stranu díky ní můžete ušetřit (a ušetříte) dost peněz, protože si mnoho věcí uděláte sami a ve své režii.
Vstupní poplatek – skoro všechny MLM (multilevelmarketing) společnosti vyžadují od vás tzv. Zápisné, tedy uhrazení vstupního poplatku, za který většinou získáte nějaké katalogy, testovací sadu a nebo taky nic :-), jen prostě můžete začít u nich nakupovat se slevou a prodávat to dál se svou marží a vydělávat. Dejte si velký pozor na výši vstupního poplatku! On je de facto prvotním ukazatelem solidnosti dané společnosti. Zkoumejte také její zásady, podmínky a etiku. Zajímejte se také o člověka, pod kterým jste zapsáni. Měl by o vás vědět a jevit zájem, pečovat o svůj tým, pomáhat vám, zaučit apod. Vstupní náklady začínají na 200 Kč a dosahují částky i několik tisíc.
Prodejní kanál – můžete samozřejmě začít prodejem po kamarádech, rodině, známých apod., kde máte náklady max. na dopravu. Ale upřímně – je to křehký trh a není snadné na něm začít. Obzvlášť s některými společnostmi, které na trhu působí už mnoho let. Dnešním oblíbeným řešením a způsobem prodeje je sociální síť, především Facebook, kde se prodej děje skrz uzavřené skupiny, kam si přidáváte členy. Vyplatí se podpořit svou skupinou zacílenou reklamou na Facebooku, získáte tak mnohem rychleji své členy a fanoušky, tedy potencionální zákazníky. Pozor – využitím FB reklamy pro obchodní účely se stáváte identifikovanou osobou. Přesto to za to stojí, pokud to je váš prodejní kanál a vaše gusto. Prodej přes FB skupiny je velmi časově a psychicky náročný, s tím počítejte. Můžete také (pokud to daná MLM společnost povoluje) pro svůj prodej zvolit e-shop nebo nějaký inzertní server. Vstupní náklady se tedy dle zvoleného prodejního kanálu pohybují od nuly do několika tisíc.
Oblíbený způsob on-line podnikání. Největším úskalím na počátku nemusí být ani tak peníze, jako špatné motivy a očekávání. Nejednou jsem se setkala s iluzí lehkého výdělku- tedy za málo práce hodně muziky. Problém je, že nikdo nehraje ani netančí a zůstávají pak jen slzy pro pláč a v případě euforického nástupu také velké dluhy a zlomená srdce rodiny. Takže opatrně. Žádné podnikání, a speciálně jeho začátky, není o lážo plážování, ale o tvrdé práci a je potřeba zůstávat nohama na zemi (ale s hlavou klidně v oblacích – sněte, těšte se na svůj úspěch). Vybrat si dnes platformu pro vybudování svého e-shopu není problém. Nabídka je pestrá, stejně tak způsoby financování. Najdete platformy, kde můžete hradit pronájem každý měsíc nebo celý rok i několik let dopředu, stejně i takové, kde platíte týdně jen za ty služby a moduly, které zrovna potřebujete a využijete. Výhodou je, že snad všechny nabídky mají možnost otestování, takže není problém si třeba 14 dní danou platformu vyzkoušet, seznámit se s ní a pak se rozhodnout, zda u ní zůstanete nebo ne. Testujte takto max. 3 možnosti, jinak se z toho zblázníte :-), ne fakt, je to náročné a proniknout do správy a administrace každé jedné platformy je záhul. Šetřete se a selektujte už před samotným testováním a poté vyzkoušejte opravdu jen to, co se vám nejvíce pozdává.
Často se setkávám s názorem, že rozběhnutí e-shopu znamená hodně peněz. Neznamená. Nějaký kapitál ale mít musíte. Na začátku min. na úhradu platformy, zde počítejte od 3 tisíc výše (nejnižší průměrný roční poplatek levnějších pronájmů). Dále musíte mít volné prostředky na nákup objednaného zboží a úhradu poštovného k zákazníkovi. Sice vám někteří zaplatí předem, ale nebude jich mnoho (v ČR stále převládá platba na dobírku), takže musíte na začátku zboží uhradit nejdříve vy. Při prodeji na dálku je tu právo zákazníka na vrácení nebo výměnu ve 14 dnech od obdržení, tak i s tím musíte kalkulovat a stále nějaké volné prostředky pro tyto situace mít. Nebojte se začít modelem, kdy máte zboží jen na objednávku, tedy nedržíte ho skladem (a nemáte v něm tak utopené mrtvé peníze), ale objednáváte ho až na základě objednávky od zákazníka. Jistě, vyřadíte tím skupinu těch, kteří chtějí své zboží hned a nejsou ochotni čekat, ale pořád je tu dost těch, kterým čekání problém nečiní.
U budování e-shopu se rozhodně, rozhodně, ale rozhodně zaměřte na vizuální stránku a dejte si HODNĚ záležet na barvách, úpravě a grafice. Méně znamená více a některé prvky by se měly uzákonit jako trestné :-D (dítě v teplákové soupravě v rohu předsíně fakt není tím pravým grafickým prvkem do hlavičky nebo loga, i když je to určitě největší miláček světa). A psací fialové písmo na oranžových prvcích má jediný efekt – odežene i ty nejotrlejší zákazníky. Jestli práce s grafikou a barvami není vaše parketa, vezměte si k sobě pomocníka, se kterým to zvládnete. Můžete si také najmout grafika na základní prvky jako je např. logo, ikony apod., investice se určitě vyplatí.
Pro uvedení na trh pak můžete využít registraci v katalozích, které jsou zdarma, přidání e-shopu do indexu Googlu a Seznamu, popř. si uhradit nějaký placený zápis nebo reklamu. Ani zde to nemusí být velké částky. Můžete se také domluvit s nějakým slevovým portálem a nabídnout jeden ze svých výrobků se slevou a dostat tak informaci o svém e-shopu k mnoha lidem rychleji.
U tohoto druhu podnikání nemáte vstupní náklady jako takové, ale musíte investovat do systému prodeje. Můžete využít jednodruhové e-shopy, nekteré jsou zdarma, jiné za pravidelnou měsíční úhradu od několika stovek až do tisíců. Nevyhnete se velké časové investici na vytvoření infoproduktu, který chcete prodávat, ať už je to „jen“ e-book nebo jiná elektronická publikace, čí video kurz nebo on-line seminář.
Infopodnikání má své náklady především v aplikacích, které celý prodej automatizují. To je a má být základem tohoto druhu podnikání. Na jedné straně zákazník nečeká na vaše podklady k platbě a dodání produktu (to se děje „samo“) a vám proudí příjmy a na druhé straně vám to dává svobodu pracovat odkudkoliv bez pevné pracovní doby. Investovat tedy musíte do dobrého autorespondru, tedy programu, který je schopný automatické rozesílky e-mailu, tedy dodání elektronického produktu. Potřebujte ho mít napojený na platební a fakturační systém a celé to propojit se svými stránkami a stránkami, kde je produkt umístěný. Náklady jsou zde v pravidelných měsíčních nebo ročních platbách a pohybují se od 700 Kč měsíčně až k několika tisícům měsíčně, záleží na tom, jak se vám daří, kolik posíláte e-mailů, jaký máte obrat apod.
Tady vám toho moc nenapíšu, protože jsem tímto oborem nepolíbená, ale zmínit ho je fér. Vydělat se v něm dají velmi dobré peníze a může se stát příjemným zdrojem pasivního pravidelného příjmu. Musíte mít k tomu ale vztah, chuť a touhu se učit a vzdělávat. Vaše vstupní náklady tedy určitě budou do vzdělání, např. základní kurz vyjde kolem 4 tisíc. Je potřeba mít také volný kapitál na investice a nákupy.
Pokud jste četli pozorně, viděli jste, že začít podnikat přes internet není finančně tak náročné, jak se může na první pohled zdát. Dle zvoleného oboru a preferovaného výběru můžete začít opravdu s málem. Skutečně se dá začít třeba s pětistovkou měsíčně. Takže hláška: stojí to moc peněz, které nemám, je jen výmluva. Mnohem důležitější je začít, pustit se do přípravných prací, začít třeba na nižší příčce a postupně se posouvat výš. Dodává to mj. pocit jistoty a ochranu před hazardem a lepší únosnost případných nezdarů a chyb. Je třeba se nebát, učit se, být ochotný tomu dát čas a pracovat na sobě i svém díle.
A otázka Kde ty peníze vzít? Plánujte. Pokud chcete otevřít e-shop a víte, že budete muset uhradit roční poplatek, odkládejte si na něj každý měsíc. Mezi tím hledejte dodavatele, připravujte si texty, fotky apod. Až pak přijde den D a vyberete si svou platformu, budete mít hodně věcí připravených a celé to spustíte mnohem rychleji. Stejný postup můžete zvolit při prodeji informací – střádejte si na prvotní náklady a mezi tím vytvářejte svůj produkt.
V úvodu jsem vám slíbila, že se sondě do duše nevyhneme ani v tomto díle. A jestli jste doufali, že jo, tak ne :-) Napadlo vás někdy, že úspěch v podnikání může mít souvislost s vaším dětstvím? S vnitřními programy, které se vám spouští speciálně ve chvíli, kdy se nedaří? S (ne)láskou k penězům? Tak schválně, kdo jste od svých rodičů slýchával:
Nemáme peníze.
To není pro nás.
Nemůžeme si to dovolit.
Žij nízkonákladově.
Peníze budou, my nebudem.
Nastavil se ve vás program – jsme chudí a často také, že je to tak v pořádku, vždyť jen šetříme, nepotřebujeme to či ono. A ve výsledku např. ve chvíli, kdy si máte udělat radost, bojíte se, šetříte, brzdíte proud hojnosti a financí. Závidíte těm, kteří vydělávají. Bojujete s pocitem nehodnosti, malosti, neschopnosti a točíte se ve vyznáních: nikdy nevydělám, nebudu mít peníze. Nebo živoříte. Já nejsem odborník na lidskou duši a ani se tím nezabývám, na to najdete jiné hodnotné kapacity a skvělé lidi. Jen prosím prostě nad tím přemýšlejte. Je to důležité a má to své důsledky.
A dám vám povinný domácí úkol: pokud začnete podnikat, první svůj výdělek a úspěch běžte oslavit! Bez diskuze. Běžte si ty prachy fakt užít. Jakkoliv. Nejde o množství peněz, ale o postoj. Učte se přijímat, ale i dávat. I já se to učím a chodím cíleně slavit třeba se svými dětmi :-).
Z PORAŽENÉ ŽENY VÍTĚZKOU
V ŽIVOTĚ I PODNIKÁNÍ.
Můj osobní příběh
Článok ma zaujal jednoduchosťou, má silnú myšlienku. Tým , že som už za touto hranicou, rozhodnúť sa, ale i tak som si tu našiel AHA momenty. Neváhal by som niečo začať. Byť sebe pánom, rozhodovať sa o svojej budúcnosti. Ďakujem.
Děkuji Pavle, pěkně vyjádřené: „….nebál bych se něco začít.“ :-)
Krásný článek. Mám jen jednu připomínku – ne všechny MLM firmy vyžadují vstupní poplatek – firma Forever Living Products je jiná :) vstupní poplatek nevyžaduje, jsme velmi spokojeni i s přístupem vůči distributorům a to už víc než 10 let.
Děkuji za pohled z druhé strany a užitečné doplnění :-).
Díky, skvělé info! Mimochodem, pokud děláte síťový marketing, musíte vědět o podnikání Dreamtips
Díky za tipy
Rádo se stalo. :)