Miloslav Ježo a jeho pohled na podnikání – rozhovor

Miloslav Ježo

 

Když jsem tento rozhovor přepisovala ze zvukového záznamu, byla jsem nadšená, kolik výborných, důležitých, inspirujících i AHA momentů je v něm schovaných. Např. Milošův pohled na důležitost vzdělávání je natolik zásadní, že by si ho měl každý (nejen) začínající podnikatel někam napsat. A jsem přesvědčená, že pokud dočtete nebo doposloucháte až do konce, tak pokud jste podnikat ještě nezačali a chcete, že půjdete hned do akce a nebudete své rozhodnutí odkládat už ani minutu!  

Miloslav Ježo je průkopníkem na českém a slovenském internetu s projektem podnikání na Amazonu. Na jeho stránkách si můžete stáhnout jeho e-book zdarma nebo zakoupit podrobný manuál o tom, jak to své vlastní podnikání na Amazonu rozjet. 

A o čem jsme si spolu povídali?

  • Co bylo v začátcích podnikání nejtěžší.
  • S čím bojuje.
  • Co mu naopak dělá v podnikání největší radost.
  • Jaké má plány do budoucna.
  • Co nejvíce pomůže podnikatelům dovést jejich plány a vize do zdárného konce.
  • Jak se správně dívat na vzdělání a dostat se rychle ke svým vlastním výsledkům a prodeji.
  • Je jako partner slavné slovenské herečky Slávky Halčákové populární a nebo vidí popularitu úplně jinak.
  • A mnohém dalším.

Přečtěte si nebo se zaposlouchejte do našeho rozhovoru a přijměte inspiraci a povzbuzení pro tu vaši vlastní podnikatelskou cestu. 

 


Rozhovor:

Ahoj Miloši. Prosím tě, představ se našim čtenářům – co děláš? Čím se zabýváš?

Děkuji, že jsi mě zavolala, abychom si popovídali o oblasti, která mě zajímá. Tedy budeme se asi bavit o on-line byznyse, že? 🙂 Jmenuji se Miloslav Ježo, podnikám – v tuto chvíli to budou 2 roky, co jsem dal výpověď ze zaměstnání a začal jsem se živit sám. I když firmu už jsem měl založenou déle, ale podnikáním na plný úvazek jsem se začal zaobírat před dvěma lety.

A co dělám? Mám několik aktivit, kterým se věnuji, ale ta hlavní je, že podnikám na Amazonu. To znamená, že mám nějaké své produkty pod svou značkou a prodávám je v Americe – ve Spojených státech. Tohle mě baví asi nejvíc. Napsal jsem o tom v minulém roce také e-book, protože toto téma bylo zajímavé pro hodně lidí, když jsem o tom hovořil. Tak jsem o tom napsal e-book – jak tento byznys vypadá, jak si může prakticky kdokoliv, kdo umí anglicky, něco podobného zkusit. Toto jsou tedy 2 hlavní činnosti, kterými se zabývám – vlastní byznys na Amazonu a publikační činnost o tomto byznyse pro ostatní.

Kromě toho mám ještě firmu, která se věnuje personálnímu poradenství. Jsem zaměřený na určitý segment IT trhu, kdy někteří IT specialisté zabývající se SAP systémem, pracují přes mou firmu, našel jsem jim vhodnou pozici. Toto jsou tedy tři hlavní oblasti, ale dnešní rozhovor se bude týkat toho on-line byznysu.

 

Ty jsi začal s on-line podnikáním celkem nedávno. Spousta mých čtenářů nebo lidí, kteří mě sledují, jsou začínající podnikatelé a věřím, že jim máš v tomto ohledu co předat. Proto se tě zeptám: Co pro tebe bylo nejtěžší na začátku toho tvého podnikání? Ty jsi zmínil, že jsi výpověď v práci dal před dvěma lety, ale takový ten nájezd na on-line trh jsi měl vloni, kdy jsi uvedl na trh svůj e-book a představil ses s projektem podnikání na Amazonu. Řekni nám, co pro tebe bylo nejtěžší v tvých začátcích?

V on-line podnikání nebo celkově v podnikání?

Můžeš mluvit o obojím, ale abychom navázali na to, že se bavíme o on-line podnikání, tak v něm. Ale samozřejmě můžeš do toho promítnout i věci, které byly pro tebe obecně těžký v tom, jak začít podnikat.

Tedy všeobecně o začátku podnikání. Firmu jsem si založil v roce 2010 a měl jsem ji při zaměstnání. Po večerech jsem se snažil budovat svůj personální byznys. To mě bavilo, protože se plnila moje vidina – mít svou firmu, svůj byznys. To jsem vždycky chtěl mít. Nějak dlouho mi ale trvalo, než jsem do toho šel naplno (smích). Udělal jsem to teprve před dvěma lety (pozn. dal výpověď z práce). Už jako malý chlapec jsem prodával různé věci, měl jsem různé brigády. Nevím, proč jsem se k podnikání na plný úvazek dopracoval až takto pozdě, ale každopádně podnikám a to je dobře. Dnes jsem spokojený.

 

Nejtěžší věc tedy bylo asi najít tu odvahu, pokud mluvím obecně o podnikání. Najít odvahu a zkusit to sám.

 

To považuji za nejtěžší věc. Řešil jsem to asi rok ve svém životě, v mojí hlavě. Naštěstí moje žena mě podporovala. To je také velmi důležité. protože kdyby to například  zpochybňovala, tak to by mě moc nepovzbuzovalo. Takže toto bylo super. A pak asi rok jsem přemýšlel a už jsem věděl, že to přijde a jednoduše jsem ukončil zaměstnání a začal jsem se věnovat věcem, které mě skutečně baví. Řekl jsem si, že to zkusím a dám do toho vše, co vím a umím. A dodnes ani na vteřinu tohoto rozhodnutí nelituji. Takže takto všeobecně k začátku podnikání.

A nyní k on-line podnikání. Podnikání na internetu mě zaujalo. To, jak se dnes dá fungovat. Četl jsem příběhy mnohých úspěšných lidí, kteří mají svůj úspěšný byznys. Podnikají  z domova a přitom prodávají své věci někde jinde, systém prodeje mají plně automatizovaný. A vše je to díky internetu. Já jsem v té době o těchto věcech nevěděl vůbec NIC, ale zajímaly mě. Ani nevím, co bylo tím impulsem, abych se tímto směrem vydal….Možná to byla kniha Toma Ferise 4 hodinový pracovní týden (více si můžete přečíst v mém příběhu na mém blogu miloslavjezo.cz  nebo miloslavjezo.sk), ve které popisuje, co všechno se dá dělat. Od té doby jsem se začal zaobírat on-line podnikáním. 

Nejdříve jsem se potřeboval o tom ale něco dozvědět, naučit. Začal jsem se tedy vzdělávat, mám za sebou hodně on-line školení, hlavně zahraničních. Postupně se přede mnou otvíraly další a další možnosti – dveře, až jsem se postupně dostal k Amazonu, o kterém dnes hovořím. Před dvěma lety jsem si tam vytvořil svůj první produkt a začal podnikat v této oblasti. To se týká tedy fyzických produktů, denní potřeby, které si lidé v Americe kupují. Ale zároveň jsem věděl, že bych chtěl mít i svůj digitální produkt. A proto jsem v minulém roce (2015) vytvořil e-book o prodeji na Amazonu.

Ale abych odpověděl na otázku (smích), co bylo nejtěžší. V on-line podnikání ani nevím, šlo mi to lehce, byla to věc, která mě bavila. Těžká byla fáze, kdy jsem tvořil ten e-book. Přinutit se vytvořit ho, odhodlat se a udělat to. Já už jsem měl v hlavě několik měsíců, že chci napsat e-book, že chci mít digitální produkt, ale stále jsem to odkládal. A potom díky kurzu Stáni Mrázkové Podnikání z pláže, jsem byl schopný to zrealizovat během 2 měsíců. Takže to bylo skutečně nejtěžší – přinutit se, každé ráno napsat několik stran, aby z toho vznikl e-book. A pak všechno ostatní nastavit, aby to fungovalo.

 

Takže ty jsi po té technické stránce moc nebojoval, spíše po té časové a v tom, abys vytrval a dotáhl to do konce.

Přesně, ano. Podle mě to takto má spousta lidí. Pokud si někdo koupí nějaký kurz, tak je na začátku nadšený. Udělá první, druhou lekci, ale pak nadšení většinou opadne. A je důležité vytrvat, dotáhnout to. Dotahování věcí do konce je strašně důležité. Takže ano, toto bylo to nejtěžší pro mě.

 

Ono myslím také pomůže, když má člověk někoho po boku, kdo ho jakoby táhne. Může to být např. zázemí nějakého kurzu, který si člověk koupil. Nebo mít partnera, který povzbuzuje a táhne k výsledku.

Ano. Když je kolem dobrá komunita lidí, tak to je také povzbuzující. Když člověk vidí ostatní, že se jim daří. To platí i pro mě v podnikání na Amazonu. Jsem v několika zahraničních komunitách lidí, kteří na Amazonu prodávají a já jednoduše vidím, že to funguje, že těm lidem se daří. I na svém příkladě vidím, že to funguje a chci to rozvíjet dál, baví mě to. Je tedy důležité nebýt na to celé podnikání sám.

IMG_1342_2-680x506

Nyní bych se tě ráda zeptala k nastavení tvého byznysu. Ty hodně propaguješ automatizaci prodeje. Proč? 

Je mi to velmi sympatické :-).  Je mi sympatické to, že něco se prodává úplně automaticky, něco, co jsem sám vytvořil. Ať už je to fyzický produkt nebo digitální, na tom nezáleží, důležité je, že je to hodnotné pro lidi, že je to dobrý produkt. A díky dnešním technologiím je možné nastavit celý prodejní proces tak, že – no nechci říct, že nemusím dělat nic, to je takové klamavé, protože minimálně marketingové aktivity je třeba dělat – ale jednoduše vážně, třeba když prodávám v té Americe, je to tak, že já se vždy ráno podívám do svého účtu prodejce, jaká byla bilance za minulý den a tam vidím věci, které se prodaly. Takže je to úplně automatizované. Takhle to funguje u fyzických produktů. Ale stejné je to i u těch digitálních. Chtěl bych mít do budoucna více e-booků nebo on-line školení a automatický prodej je pro mě velmi atraktivní. Takže já jsem fanoušek automatizace prodeje. Jsem dokonce větší fanoušek tohoto, než např. consultingu (konzultací), kdy se prodává váš čas. I když to může být zajímavé, mohou z toho být zajímavé peníze, ale celé je to o mě. Mě zajímá ten druh podnikání, že když např. odjedu na dovolenou, věci dál fungují, vydělávají, běží. A to je to, co se mi na tom líbí. Proto jsem fanoušek těchto věcí a stále se v nich zdokonaluji. 

 

Jaké máš plány se svým podnikáním dál? Pěkně se ti to rozběhlo. Zmínil jsi, že chystáš další e-booky, on-line školení. Máš konkrétní plány? A nebo to spíše necháváš plynout a chytneš se podle toho, jak se ten trh bude vyvíjet?

Já jsem spíš ten první typ člověka, co je spíše strukturovaný nebo naplánovanější. Nenechávám věci plynout. Chci to mít naplánované. V tuto chvíli je mojí prioritou v mých plánech – zaobírám se tím už od podzimu – přidat další fyzické produkty na Amazon, rozšířit si své portfolio produktů. To je má priorita č.1. A další prioritou jsou další vzdělávací produkty. Ať už ve formě e-booků nebo ve formě on-line školení. Konkrétní témata nyní neprozradím, mám svou představu i plán, ale nyní není ještě čas cokoliv prozrazovat. Takže plán mám, i na něm pracuji, mám vizi, za kterou jdu. Chci automatizovaným prodejním procesem prodávat hodnotné produkty. Takové, které jsem sám nenašel a vytvořit je v takové podobě, jak bych ten produkt chtěl já sám. Zkrátka, aby lidé byli spokojení. Není totiž nic lepšího, než když mi např. lidé děkují za e-book. Jakým stylem je napsaný, že je to srozumitelné a konkrétní, bez balastu. Jednoduše když je něco nad očekávání lidí, tak pak vidím, že to mělo smysl. Stejně tak při prodeji fyzických produktů. Když převládají pozitivní recenze, tak je to super. To pak člověka povzbuzuje do další činnosti.

Určitě. Zpětná vazba od zákazníků je vlastně naše odměna. Že to není jen o tom, kolik vyděláme. Pro mě je toto ta největší odměna. Když např. přijde e-mail a lidé děkují, že jim můj produkt pomohl, že je to v něčem posunulo, tak to je bezva.

Toto je super. Když má člověk dlouhodobé zákazníky. To je i mým cílem. Když já někomu něco prodám, tak já znenadání nezmizím. Jsem tu stále. Komunikujeme spolu a snažíme se o něco dalšího. To je také má vize, vytvořit komunitu lidí, kteří jsou spokojení s tím, co jsem vytvořil.

 

Ty podnikáš on-line plně už víc jak dva roky. Co bys poradil těm, kteří také chtějí začít.

Ať začnou :-).

Jasně :-). A nějakou konkrétní radu. Ale ano, toto je dobrá rada. Je potřeba udělat ten první krok, který bývá často nejtěžší. Ale určitě máš nějakou konkrétní, praktickou radu.

 Mám, napadá mě. I jsem si to na sobě vyzkoušel. Ta rada zní:

 

Nebojte se investovat do vzdělání.

 

Je to důležité. Dnes žijeme ve světě, kde nemáme problém se získáním informací. Cokoliv člověk neví – i já tak funguji – cokoliv nevím, mohu si jednoduše napsat do Googlu a nějak se k té odpovědi dopracuji. Kdysi to možné nebylo, před 15 lety. Nyní je dostupnost informací velká, je přetlak informací. Já mám problém s tím, jak selektovat informace a přijímat ty, které jsou pro mě nejpodstatnější. Tím chci říct, že můžu říct, že vím, jak se dopracovat k různým vědomostem. Ale potom jsou způsoby, jak se k nim dopracovat rychle a efektivně. To znamená – pokud si někdo za mě nějakou oblast prostuduje, naučí se ji, vyzkouší a nabídne mi z toho to nejdůležitější za nějaký poplatek, tak já sám jsem se poučil v tom, že nemá smysl v tomto šetřit. Protože já se budu snažit jít po té stejné cestě znovu, hledat zdroje zdarma na internetě, zkoušet a bude mě to stát víc času. A přitom za ten stejný čas jsem mohl být už někde dál, už jsem mohl prodávat svoje produkty. Toto je základní princip, který mnoho lidí neví a potom je to drží na místě, stagnují. Proto moje zásadní rada zní, nebát se investovat do toho, že se jdu něco naučit. Moje zkušenost je, že mě to vždy někam posunulo a nebo mi to ukázalo něco nového, otevřelo jiné dveře, že to vždy bylo přínosné. 

To rozhodně souhlasím. Toto je rada nad zlato! 

A potom, aby to člověk prostě zkusil. Já jsem si také řekl – už mám 41 roků – že kdy vlastně to chci zkusit? Do kdy chci čekat? A tak jsem se odvážil. Dal jsem výpověď a začal jsem podnikat. Ale tím teď nechci říct, že by to tak měl udělat každý. Vždyť já jsem si před tím, nějaké 3 roky, pekl své podnikání po večerech při zaměstnání. Tak jsem to nemyslel. Ale jednoduše zkusit to. Ať už tak, nebo onak, ale zkusit, nečekat

Určitě. Těch cest na začátek je víc a určitě to neznamená, že člověk všechno hodí za hlavu, dá výpověď, zůstane bez financí. Dnes je možnost začít podnikat opatrně – při práci, ženy na mateřské apod. Ale jak říkáš, důležité je začít, jít do toho. Když to nezkusíš, tak nepoznáš, kam se můžeš dostat a jak to dopadne. 

Ano, tak to je. 

 

Slavka Halcakova, Miloslav Jezo a Jasminka

Slávka Halčákova, Miloslav Ježo a Jasmínka

 

Dívala jsem se na tvé webové stránky a tvůj e-book zdarma o podnikání na Amazonu si stáhlo už přes 4 tisíce lidí. A myslím si, že úměrně tomu stoupá i to, že se dostáváš do povědomí  a do známosti na internetu. A to jde ruku v ruce i s určitou popularitou. Já na tebe prozradím, že ty jsi partnerem jedné známe slovenské herečky. Jak se tedy obecně s popularitou vyrovnáváš? Jak to zvládáš?

Tak já tě asi zklamu. Nemohu říct, že bych pociťoval nějakou popularitu. Ano, mám za partnerku známou slovenskou herečku Slávku Halčákovou. Ale to jí lidé poznávají, když někam jdeme, já se s tímto zatím nepotýkám. A co se týče on-line byznysu, tak ano, na internetu mě někteří lidé evidují, Ale je to celkově předčasná otázka, není to tak, že by mě lidé nějak poznávali. 

 

Miloši, děkuji ti za náš rozhovor. Věřím, že bude velmi inspirativní pro mnoho začínajících podnikatelů nebo pro ty, kteří chtějí začít, ale ještě váhají. Moc ti děkuji, ať se ti ve tvém byznyse daří, ať máš brzy novou čtyřtisícovku stažených e-booků a ať se ti podaří realizovat všechny plány, které máš v hlavě. 

Děkuji pěkně. I já tobě přeji všechno dobré a ještě jednou děkuji, že jsi si se mnou popovídala.

 

Zaujal vás článek? Chcete vědět, až napíšu další? Ráda. Vložte e-mail a já vám dám zprávu.

Vaše osobní údaje (jméno, e-mailová adresa) jsou u mě v bezpečí a budu je já Veronika Mašínová na základě vašeho souhlasu zpracovávat podle zásad ochrany osobních údajů, které vycházejí z české a evropské legislativy. Stisknutím tlačítka vyjadřujete svůj souhlas s tímto zpracováním potřebným pro zaslání e-knihy a dalších newsletterů ode mě, které se budou týkat souvisejícího tématu. Svůj souhlas můžete kdykoli odvolat kliknutím na tlačítko ODHLÁSIT v každém zaslaném e-mailu.


Z PORAŽENÉ ŽENY VÍTĚZKOU
V ŽIVOTĚ I PODNIKÁNÍ.

Můj osobní příběh

Chci si e-book přečíst
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *