Písmo není jenom font

WordItOut-word-cloud-1564756

 

To, že existuje spousta typů písem víme všichni. Jiná věc je, kolik z nich opravdu používáme. Objevila jsem u sebe strach z toho, že když na nadpis použiji nevhodný druh písma, shodím tím veškerý obsah. A tak se pro jistotu držím osvědčeného Times new roman, Ariel nebo Verdany. Tím nic nezkazím.

Ano, nezkazím. Ale také nedám prostor kreativitě, nedám svému sdělení žádnou hloubku a osobitost a dokonce neoslovím ty pravé čtenáře. Je velmi přínosné si ve svých článcích nebo prodejních textech s písmem hrát. Proto jsem dnes oslovila svou kamarádku Andreu Grigerovou, která se písmem zabývá. Připravila pro vás 4 tipy pro profesionální vzhled textu:

 

Nepište jako amatér!

Napíšete článek, e-book, nebo prezentaci a jste spokojeni, že se vám podařilo zformulovat myšlenky a vytvořit text, který jistě osloví tisíce lidí. Proč si dávat malé cíle ;-).

Projedete pravopisné chyby „kontrolou pravopisu“ a hurá s tím ven.

Ale pokud kliknete na tlačítko „publikovat“ a neoblečete svůj text do slušivého kabátu, máte jen málo šancí, že osloví.

Proč? Pokud je celý text napsaný v Calibri, velikost písma 11, je to jako by byl ve spodním prádle. Zkontrolovali jste si pravopis a gramatiku, takže mu nic nechybí. Vše je tam, kde má být, žádné „i“ se nepřehodilo s „y“, „mně“ s „mě“… Je to dokonalý text, ale ve spodním prádle.

Abyste ho mohli pustit mezi lidi, je třeba ho obléci. A to tak, aby mu to seklo.

Jak? Jednoduše, upravte ho podle situace, na kterou se chystá. Vy se také jinak oblečete na svatbu a jinak na rockovou párty. Proč to samé nedopřejete i svému textu? A navíc, pěkně ho vyfintěte. Žádné utržené knoflíky nebo rozbitý zip. Jejda, to by si ostatní hned řekli: „Možná je chytrý, ale vypadá jako šupák.“ A pokud uděláte ve svém textu základní typografické chyby, může být jakkoli geniální a dobře napsaný, ale působit bude jako amatér.

Pořád nerozumíte, co tím myslím?

Vezmeme to od začátku, od toho spodního prádla. Máte text bez pravopisných chyb.

1. Jaké jste pro něj vybrali písmo?

Ne, není to jedno, každé písmo má svou charakteristiku, a i když si to neuvědomujete, působí i v jednoduchém textu jinak písmo Calibri a jinak třeba Times New Roman. Ale hlavně, píše česky? Jestli ne, tak to jste svému textu právě nasadili bílé ponožky do sandálů.

Jdeme dál. Text jste si oblékli do písma a teď se na něj podívejte.

2. Nevypadá trošku jako šedá myš? Zvýraznili jste jeho štíhlý pas nebo pěkné nohy?

Ano, zdůrazňujte to, co je podstatné a co stojí za to zdůraznit.
Když nezvýrazníte své přednosti, nezaujmete, znáte to, dámy ;-). V reálu má každá žena své fígle a v textu použijte zvýrazňování.

3. A co ta šedá?

Ale no tak, do kanceláře ano, na text ve Wordu prosím, ale na web, blog, prezentaci, tam mu dopřejte i sem tam barvu! Nemusí být jak prkno z komediantského vozu, ale vhodně vybraná barva neskutečně podpoří vaši myšlenku. A naopak:
pokud Supermana oblečete do růžové, budete mu důvěřovat?

4. Tak, text máme oblečený, vyfiknutý a mrkněte na něj, jestli hned poznáte, kam se chystá. Ladí vám?

Písmo, barva, zvýraznění, podporuje to, o čem píšete?
Tak super. Ještě učesat, navonět a pošlete ho do světa. Ať vám tam dělá parádu. A hlavně, ať nemá bílé ponožky!

 


 

Andrea v těchto dnech chystá unikátní službu Profil podle fontů. Měla jsem tu čest být jejím “pokusným králíkem” a tuto službu si odzkoušet na vlastní kůži. A něco vám povím: “JE TO SÍLA.” Ale nepředbíhejme, povím vám vše pěkně postupně.

Jak to všechno probíhalo:

1.S Andreou jsme se domluvily na konkrétní den a hodinu s tím, že se spojíme po Skypu a “jen tak” si budeme povídat. Nemám se nijak připravovat, ona sama mě provede skrz otázky, které mi bude klást. A pak mi z toho vyjde, jaký typ písma se ke mně hodí, který bych měla používat, podle toho, jaká jsem osobnost a druh člověka :-). A navíc – dostanu i unikátní zprávu/profil své osobnosti podle písem.

 

2. Jak se blížil den D, vzrůstala ve mně nervozita a trochu jsem se bála. Co odhalí? Jaké to bude?

 

3. V domluvený den jsme se spojily a začaly si velmi příjemně povídat o písmu. Andrea mi nasílela svou obrazovku, na které mi ukazovala různé druhy písem. Začaly jsem patkovými, probraly bezpatkové a přes psací došly k nadpisovým fontům. Andrea mi u toho kladla doplňkové otázky a čas příjemně plynul. Veškerý můj předkonzultační stres byl naprosto zbytečný a rozplynul se hned prvními společnými okamžiky. Ani nevím jak, byly jsme na konci a společně strávená hodina se zdála jako pár minut. Andrea se se mnou rozločila s tím, že už ví, jaký jsem člověk a co se vě mně skrývá a že mám do pár dní očekávat její závěrečnou zprávu.

 

4. Asi vám nemusím psát, že jsem byla napnutá jako kšandy. Byla jsem hodně, opravdu hodně zvědavá. Nejen na svůj psychologický profil, ale také na typy písma, které mi doporučí, abych používala a které se ke mě a mé osobnosti hodí.

 

5. A pak se to stalo! V e-mailu mi přistála zpráva s předmětem Písmo. S nedočkavostí jsem ji otevřela a skočila po přiložené zprávě. Celý obsah bych vyjádřila asi takhle: “Ta zpráva je neskutečná!” Upřímně, nechápu, jak je to možné a jak to Andrea dělá, ale náš rozhovor nad druhy písem ji o mně řekl tolik, že je to něco mezi nebem a zemí. Ve zprávě byly věci, které nemohla o mně vědět, profilové roviny, které jsem znala jen já. Dokázala v ní zformulovat i některé věci, které byly v mém podvědomí a když jsem je viděla napsané černé na bílem, dávaly mi jasný smysl a přesně jsem věděla, že jsem je uvnitř sebe měla, jen ještě nebyly vynesené na světlo boží. Odhalila mé osobnostní rysy, hodnoty i charakter. Tahle část její závěrečné zprávy –  můj vlastní profil osobnosti, mi je obrovským přínosem a vím, že na to má Andrea zvláštní dar a že k ní fonty jednoduše mluví. Co všechno na mě prásknou, bych teda nečekala 🙂

 

6. Velkým přínosem pro mě byl i druhý výstup naší konzultace a to, že mi doporučila typy písma, které bych měla v souladu se svou osobností a hodnotami používat.

 

Čas, který jsem s ní strávila, byl velmi příjemný. Zpráva, kterou jsem z toho získala, byla hluboká a velmi, velmi přesná a přínosná. Celá zkušenost pro mě byla nová – nikdy jsem neslyšela o nikom, ke komu by písmo mluvilo a on mu dokázal tak přesně naslouchat a přetlumočit to pak do hodnotného výstupu v podobě osobnostního profilu a doporučených typů písem. Proto jediné, co mohu říct závěrem je:

 

neváhejte a dojděte si také pro svůj vlastní font podle vaší osobnosti.

 

 

 

Zaujal vás článek? Chcete vědět, až napíšu další? Ráda. Vložte e-mail a já vám dám zprávu.


Z PORAŽENÉ ŽENY VÍTĚZKOU V ŽIVOTĚ I PODNIKÁNÍ.

Můj osobní příběh

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *