Posílám ti malý kousek lásky a dobra. Plamínek světla plný laskavosti. Tištěný sešit LÁSKAVNÍČEK.

►►► Více najdeš zde ◀︎◀︎◀︎

Máte své prodejní internetové stránky v pořádku? Nehrozí vám pokuta?

2

Na konci školního roku mě zasáhla nemilá zpráva. Dcera mi po návratu ze školy oznámila, že ji při jízdě autobusem se třídou do galerie chytl revizor a dostala pokutu. Bylo úplně jedno, že do školy jezdí denně na kole a jízdenky MHD tedy u sebe běžně nemá. I to, že učitelka předem o nutnosti jízdenek neinformovala a před nástupem do autobusu děti nezkontrolovala. Zodpovědnost nesu já jako zákonný zástupce. A tak mi koncem června zmizelo z peněženky 600 Kč. 

Mnoho prodejců na internetu jednoduše založí e-shop nebo produktové stránky a spustí prodej. A netuší, že jim chybí povinné náležitosti a hrozí jim vysoká pokuta. Za své prodejní stránky nesete zodpovědnost a v případě pochybení můžete dostat pokutu až do výše 5 milionů. Když prodáváte své výrobky nebo služby na internetu, máte určité informační povinnosti vůči svým zákazníkům a klientům. Při jejich nesplnění nebo nedodržení, se vystavujete možnosti vysoké pokuty.

 

Víte, na co NESMÍTE na svých prodejních stránkách ZAPOMENOUT?

Projděte si seznam níže a zkontrolujte si, zda máte vše v pořádku. Předejdete tak nemilému odlehčení své peněženky. 

 

PRODEJNÍ INTERNETOVÉ STRÁNKY MUSÍ OBSAHOVAT:

 

1) Totožnost dodavatele – naprostý základ, přesto stále narazíte na obchodníky, kteří ji neuvádí nebo jen neúplně. Skutečně NESTAČÍ mít záložku Kontakt a v ní jednoduchý kontaktní formulář. Mezi povinné náležitosti patří Jméno (název), sídlo, IČ, DIČ (pokud jste plátci DPH), informace o oprávnění podnikat (např.Fyzická osoba podnikající dle živnostenského zákona….). Všechny tyto informace nemusí být nutně v záložce Kontakt, můžete je uvést třeba do Obchodních podmínek, každopádně na stránkách tyto informace být musí. Logickým doplněním jsou kontaktní informace jako telefon nebo e-mail.

 

2) Obchodní podmínky – nejenom, že je potřeba je mít na webu tak, aby k nim měl zákazník volný přístup a mohl se s nimi seznámit ještě před uzavřením kupní smlouvy, ale při uzavření kupní smlouvy je potřeba je zákazníkovi dodat také v textové podobě (NOZ § 1827 odst. 2). Výklady se na toto různí, nicméně se doporučuje, aby obchodní podmínky byly jako příloha e-mailu potvrzující objednávku (uzavření kupní smlouvy). Náležitosti Obchodních podmínek najdete např. ZDE.

 

3) Ochranu osobních údajů – resp. prohlášení o Ochraně osobních údajů. Může být součástí Obchodních podmínek. Důležité je vědět, že byste se ještě před zahájením/spuštěním prodeje měli registrovat na Úřadě pro ochranu osobních údajů, protože je budete od zákazníků sbírat a to i v případě prodeje elektronických produktů jako jsou e-booky nebo on-line kurzy.

 

4) Konečnou cenu – s hláškou „cena dohodou“ asi neuspějete. Je nutné zákazníky informovat, kolik za výrobek nebo službu zaplatí a to včetně všech poplatků a daní. V případě služeb, kde nelze předem jasně stanovit jejich konečnou cenu, je povinnost uvést způsob výpočtu ceny. Např. 1/2 hodina konzultace stojí 500 Kč, za každou další započtenou 1/4 hodinu se připočítává 25 Kč. Nebo 1 km má cenu 7 Kč apod. Pokud neuvedete např. poplatky nebo DPH, zákazník je NEMUSÍ platit. (Více NOZ §1811 a §1820.)

 

5) Označení zboží nebo službytedy jasně specifikovat, co nabízíte a prodáváte, co vše zákazník kupuje.

 

6) Popis hlavních vlastností nabízeného zboží nebo služebpovinnost, z prodejního hlediska a úspěchu v prodeji na internetu nutnost. Dobrý popis zboží dělá zázraky a v případě uplatňování dalších prodejních strategií vám otvírá cestu i k velkým prodejům.  U textilu je povinnost uvádět materiálové složení a to ve shodě informací. To znamená, že např. nemůžete do popisu uvést 100% bavlna, ale na fyzickém štítku na oděvu pak bude 50% bavlna a 50% polyester.

 

7) Způsob platby – zákazník musí ještě před samotným nákupem  (před uzavřením kupní smlouvy) dostat srozumitelné informace o tom, jak vám může za zboží nebo služby zaplatit. A to včetně případných záloh.

 

8) Způsob doručení – zákazník musí ještě před samotným nákupem  (před uzavřením kupní smlouvy) dostat srozumitelné informace o tom, jak mu bude objednávka doručena.

 

8) Náklady na dodání – jasně stanovené,  kolik za doručení objednávky zákazník zaplatí. Pokud např. budete zboží doručovat sami, je nutné uvést konkrétní cenu nebo způsob výpočtu (nejčastěji taxa za kilometr). V případě, že náklady na dodání nelze stanovit dopředu, musíte zákazníka informovat, že tyto náklady budete účtovat dodatečně.

 

9) Informace o záruce, reklamaci a vrácení ve 14 denní lhůtě od obdržení – veškeré informace týkající se těchto náležitostí je třeba jasně komunikovat na vašich prodejních stránkách. Povinně je potřeba mít k odstoupení od smlouvy ve 14 denní lhůtě formulář a nabídnout jeho využití zákazníkům. Ti ale nemají povinnost ho použít, tedy skrz něj vás o svém odstoupení informovat, mohou to udělat i bez něj. Ale na stránkách ho mít musíte. (NOZ §1829-1837, §2173.)

 

10) Informace o závazku který pro zákazníka uzavřením kupní smlouvy vyplývá (např. závazek zboží převzít, uhradit apod) a o možnostech jeho vypovězení.

 

11) Informace doplňující  kupní smlouvu upravuje NOZ §1826 a je to např. to, zda uzavřená smlouva bude u prodejce uložena a zda k ní umožní spotřebiteli přístup.

 


 

PÁR TIPŮ Z PRAXE:

  • Některé výše uvedené body je vhodné mít, vedle zakomponování do obchodních podmínek, i zvlášť viditelné na svých stránkách. Speciálně u e-shopů Cena dopravy a Způsoby platby jsou prvními informacemi, které zákazník hledá. Bude rád, když se k nim dostane třeba na jedno/dvě kliknutí myší z hlavní stránky. 
  • Nepodceňujte své prodejní texty. Vy jste rukama a očima vašich zákazníků. Oni si nemohou na vámi nabízené zboží sáhnout a vyzkoušet si ho, proto jim to zprostředkujte textem. 
  • Tento bod souvisí s předešlým – nezapomínejte na materiálové složení. Já třeba při prodeji bot dbám na to, aby zákazník vždy věděl, zda kupuje boty z kůže nebo textilu a nemusel tak věštit z fotky.  
  • Formulář na odstoupení ve 14 denní lhůtě od obdržení je povinný. Ulehčete ale svým zákazníkům vyřízení reklamace nebo výměny zboží tím, že i pro tyto účely připravíte jednoduchý formulář. Zabere vám to trochu času, ale v následné administraci hodně ulehčí.

 

Projděte si své prodejní stránky a zkontrolujte, zda máte vše v pořádku dle zákona a můžete v klidu spát :-) Úspěch v prodeji na internetu vám sice tyto záležitosti nezaručí, na to jsou jiné fígle ;-), ale je fajn mít věci v pořádku a dovolit si být úspěšný s  čistým svědomím. 

 

Z PORAŽENÉ ŽENY VÍTĚZKOU
V ŽIVOTĚ I PODNIKÁNÍ.

Můj osobní příběh

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů

  • Mé autorské obrazy
  • Rubriky
  • Archivy